Skip to Store Area:

Wijnhoeve De Colonjes

U bent momenteel op:

De macht van het menu - Le Grande Finale netwerk Product & Afzet (Oregional)

04 sep, 2013 - 10:47 Ingediend door Derk Pullen

Twaalf enthousiaste ondernemers uit de regio Nijmegen zijn het afgelopen half jaar binnen het project Netwerken Multifunctioneel Ondernemerschap de uitdaging aan gegaan:
elkaar versterken in de afzet. Dus het kunnen en willen delen van een opgebouwd klantennetwerk.
Dit alles onder het motto ‘
Délen is vermenigvúldigen’! Maandagavond 2 september, onder een mooie nazomeravondzon, was the proof of the pudding:
elke ondernemer had 2 of 3 goede klanten & prospects uitgenodigd voor een verrassend avondje uit.
Op een sfeervolle locatie: biologische wijnhoeve De Colonjes in Groesbeek van netwerkondernemer Freek Verhoeven 
werd een gevarieerd programma geserveerd.

oregional

Kennismaking
Na de ontspannen ontvangst – wat is er mooier dan een entree dóór de wijngaard en een heerlijk welkomstwijntje? – een warm welkom en een korte introductie volgde een super-snel-kennismakingsrondje. Een verrassend breed spectrum zat bij elkaar onder de druivenranken. Van lokale horecaondernemers, chef-koks van ziekenhuizen tot managers van landelijke hotelketens met één gemeenschappelijke ambitie: in de keuken méér doen rond duurzaam, lokaal, gezond én lekker voedsel.

De macht van het menu
Dit verlangen sluit mooi aan bij de eerste spreker, Henk van Zeijts van het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) met een prikkelend verhaal over De Macht van het Menu. Dit is tegelijk ook de titel van een recent verschenen studie van het PBL over ‘opgaven en kansen voor duurzaam en gezond voedsel’. En inderdaad, inkopers & chef-koks hebben daarbij de sleutel in handen: zíj bepalen menu, ingrediënten én leveranciers! Een conclusie was dat de overheid weliswaar regionalisering van voedselketens (‘anders delen en verbinden’) noemt als één van de oplossingsrichtingen voor een ‘duurzamer en gezonder Nederlands voedselsysteem’ maar dat op dit moment de inzet & ondersteuning op dit vlak nog wel beter  kan. Vind hier de volledige presentatie van Henk van Zeijts.

Ervaringen uit de praktijk
Deze kansen en meerwaarde werden ondersteund door een enthousiast en stimulerend verhaal uit de praktijk. Jelle Ferwerda, chef-kok van de Sint-Maartenskliniek, voorzitter van Diverzio en al jaren overtuigd gebruiker van regionale producten vertelde enthousiast over zijn ervaringen. Inmiddels bestaat bij hem, afhankelijk van het seizoen, 60 tot 80% van zijn menu uit regionale producten. De combi van kwaliteit én duurzaam staat daarbij voor hem voorop. De waardering is breed – zowel bij patiënten (“en lekker eten = beter eten = gezondheidsbevorderend = kostenbesparend”) als bij z’n medewerkers. Acht jaar geleden nog ‘uitpakkers & opwarmers’ van groothandelproducten en nu enthousiast zélf ambachtelijk bezig, gemotiveerd, met meer creativiteit en eigen verantwoordelijkheid. Hij ziet dit onder andere terug in een sterk verlaagd ziekteverzuim. En, niet onbelangrijk, hij prikt de mythe door van ‘lokaal = duurder’ want zijn ervaring is dat lokale producten qua prijs gelijkwaardig of zelfs goedkoper zijn dan via de groothandel. Kortom, volop kansen én voordelen.

Basis voor verder-zaken-doen

Jelle presenteerde vervolgens kort de ondernemers, hun producten én de manier waarop hij één en ander verwerkt in een aantal heerlijke hapjes. En terwijl hij verder gaat met ’t kokkerellen en afmaken worden de gasten verwend met een keur aan heerlijkheden: carpachio’s, tapenades, gevulde eitjes, kaasplateau, aardappelsoepje, romige hangop met vers fruit. Samen met de wijn en verse vruchtensappen een heel prettige entourage voor het laatste deel van de avond: verdere kennismaking, nieuwe contacten leggen en … de basis voor verder-zaken-doen.

Vervolg
Gasten én ondernemers waren na afloop enthousiast over de avond. Voor de netwerkondernemers een goede ervaring om te ontdekken dat dit concept van ‘Delen is vermenigvuldigen’ niet alleen werkt maar nog leuk is ook. Met andere woorden, dit smaakt naar meer. Begin oktober, op de laatste netwerkavond, wordt de balans opgemaakt én de strategie voor het vervolgtraject na dit project besproken. Dat dit netwerk in enige vorm verder gaat, staat voor de meeste ondernemers wel al vast.